Julekalender 09: 2. desember

Intro for eventuelle nye lesere:

Den Høye Fotografs filmiske julekalender avholdes for tredje år på rad! Ideen er at jeg teller ned de beste filmene jeg har sett på kino i 2009, en ny film for hver dag, med den beste filmen som avslutning på julaften. Som tidligere holdes det en konkurranse der jeg inviterer DEG til å tippe de fire øverste plassene. Kom med forslag!

I dag er det 2. desember, og jeg tar for meg følgende film:

24. Mammoth

Regi: Lukas Moodyson

Manus: Lukas Moodyson

Med: Gael García Bernal, Michelle Williams, Marife Necesito og Sophie Nyweide.

Land: Sverige/Danmark/Tyskland

Spilletid: 125 min

Premiere: 03.04.09

Leo (Bernal) og Ellen (Williams) bruker mye tid på jobben. Leo har suksess med en internettside, og har plutselig mye penger. Men med pengene kommer også viktige avgjørelser. Ellen jobber som kirurg på akuttavdelingen, der det er lange skift og mye stress. Sammen har de datteren Jackie (Nyweide) på 8 år, som de ikke føler de får nok tid til. Derfor har de skaffet seg en barnepike, Gloria (Necesito) fra Filippinene. Hun har to sønner som fremdeles bor der borte i øst.

Leo reiser på en forretningstur til Thailand, der han blir utsatt for fristelser og opplevelser av forskjellige slag. Samtidig får Gloria beskjed om at noe har skjedd med den ene sønnen hennes, og hun ser seg nødt til å reise tilbake til hjemlandet. Problemet er at Ellen er på jobb, og Gloria legger igjen en beskjed til henne før hun forlater Jackie alene hjemme.

One night in Bangkok and the world’s your oyster

Dette var en av filmene jeg så under filmfestivalen i Berlin i år, der den fikk ganske god mottakelse. Den fikk til og med en nominasjon til gullbjørnen. Jeg kjente til regissøren, Lukas Moodyson, fra før, men har egentlig aldri fått sett noen av filmene hans. Han har tidligere laget Fucking Åmål, Tillsammans og Lilja 4-ever. De har jevnt over gode anmeldelser, og dermed hadde jeg forhåpninger om at dette skulle bli en grei film. I tillegg så er det jo noen habile skuespillere som er med, Bernal har vi for eksempel tidligere sett som Che Guevara i Motorsykkeldagbøkene.

Det er definitivt en fin film, visuelt sett. Fin miks mellom storbyen New York, storbyen Bangkok og mer naturlige omgivelser i Thailand. I tillegg så er det mye bra skuespill ute å går. Både hovedrollene og de mindre rollene gjør en god jobb, og dermed blir det troverdig, noe av det jeg verdsetter mest med et drama.

Og Otto Jespersen overbeviser nok en gang stort som mammuten.

Det jeg vil klage litt på er at filmen ikke går noen særlig vei. Det er jo på mange måter heller ikke meningen, det er mer den typen film der folk opplever ting enn at de har bestemte mål. Det er dette som gjør at det for min del ikke når helt til topps, for her er det mange øyeblikk som er ganske rørende. Så altså litt ubestemt historie, men det er vel verdt å bruke to timer på å se denne.

Dom:

DHF: 8/10

IMDb.com: 7.0/10 (1 620 stemmer)

Dagbladet: Terningkast 3

VG: Terningkast 5

Legg gjerne igjen en kommentar om du har… ja, en kommentar. Og husk å sende inn et tips til konkurransen!

Takk for i dag, ha en trivelig dag!

8 kommentarer om “Julekalender 09: 2. desember

  1. Eg har sett Fucking Åmål. Herlig film. Trur eg skal gi den en rewatch rimelig snart.

    Så mitt tips til topp-4 (eg har ikke like god dekning for tipset som eg hadde i fjor. Ikke engang sikker på at eg vet ka den beste filmen blir…):
    1. Slumdog Millionaire
    2. Inglourious Basterds
    3. District 9
    4. (500) Days of Summer

    Personlig har eg bare sett en 10/10-film i år. Den har eg ikke med på lista, for eg trur ikke den når helt opp.

    1. Eg føle og for å få sitt Fucking Åmål, og gjerne og dei andre Moodyson har regissert.

      Du e kjapt ute med tipset, Ottar, og det gir jo desto mer respekt når/viss du treffe. Eg vurderte litt om eg kanskje sko gjør tipsene hemmelige, men eg trur me kjøre som i fjor, med full åpenhet.

      Men i følge mine egne regler, så må eg sei i fra te deg om at eg ikkje såg (500) Days of Summer på kino, så den e ikkje med i konkurransen. Du får bytte den med et aent tips.

  2. av dei få eg har fått med meg, som ikkje e nevnt over, tror eg A Serious Man komme med på topp 20. tarantinofilmen nevnt ovenfor ligge nok godt an te ein pallplass ja. slumdoggen syntes eg personlig va oppskrytt, så den unne eg ei førsteplassen. får komma tebars med prioritering seinare ein gong… muligens. siste frist=?

    1. Ska bli interessant å se tipset ditt, Stein. Eg føle sjøl det e et møje åpnare felt i år. I fjor tippte dokke begge The Dark Knight, No Country for Old Men og There Will Be Blood, men då va dei tri ganske klart dei beste filmane, syns eg. I år e det mer jevnt.

      Eg legge ut ein dato som siste frist for konkurransebidrag i morgendagens innlegg.

    2. Eg såg nylig A Serious Man. Syntes ærlig talt ikke den va så vannvittig bra, og eg ville ikke hatt den på lista om eg hadde sett like mange filma som Rune. 7/10 får den for at det va en del good comedy inni der, men eg ble rimelig uinteressert i handlinga.

  3. Tilbaketråkk: Filmåret 2009 rangert « Den Høye Fotograf

Legg igjen en kommentar