RSS

Julekalender 2010: 6. desember

07 Des

Intro for nye lesere:

Endelig er det desember igjen, og på tide med DHFs filmbaserte julekalender! I år er det fjerde året på rad den blir avholdt, og konseptet er skremmende likt år for år. Jeg teller ned de 24 beste filmene jeg har sett på kino i år, og ender opp med årets beste film på julaften.

Som i tidligere år, inviterer jeg nettopp deg til å være med å tippe hvilke filmer som kommer til å kapre de 4 øverste plassene. For å gjøre hele prossessen mest mulig rettferdig, har jeg lagt ut en liste over alle filmene jeg har sett på kino i år, og som dermed er aktuelle kandidater for kalenderen. Listen finner du her. I år kjører vi hemmelig valg, sånn at ingen skal få noen fordeler ved å kikke på andres tips. Send dine personlige topp 4-tips i en melding til meg på Facebook, eller på elektronisk mail til rune_b_87@hotmail.com. Rekkefølgen teller, og du kan endre tipset helt fram til fristen, som settes til 14. desember (i løpet av dagen), sånn at alle må ha tippet før jeg begir meg inn på topp 10.

Siden sist har det kommet til en ny deltaker, Eirik. Vi er nå oppe i fire konkurrenter.

19. The American

Regi: Anton Corbijn

Manus: Rowan Joffe, basert på en roman av Martin Booth.

Med: George Clooney, Thekla Reuten, Violante Placido, Paolo Bonacelli og Johan Leysen.

Land: USA

Spilletid: 105 min

Premiere: 17.09.10

Anton Corbijn er mannen bak en haug med musikkvideoer for artister som U2, Metallica og Depeche Mode. I tillegg laget han filmen Control for 3 år siden, som har fått veldig mye skryt. Han er kjent som en dyktig fotograf, og jeg hadde mine forventninger til at dette i hvert fall skulle se skikkelig bra ut.

George Clooney spiller en mystisk mann som sier lite. Etter en intens åpning, der han blir forsøkt drept i en snødekt svensk dal, så får vi inntrykk av at han godt kan være en leiemorder, eller noe i den duren. Han blir mer eller mindre paranoid etter hendelsen, og klarer ikke å stole på noen. Han får råd om å dra til en landsby i Italia, men velger det bort, og drar i all hemmelighet til en annen liten landsby i stedet. Her blir han kjent med en lokal prest, og faller for en vakker prostituert. Etter hvert får han en ny jobb, med å lage en helt spesiell rifle på oppdrag fra en kvinne ved navn Mathilde. Men det er lettere sagt en gjort å holde seg skjult for folk som er ute etter ham.

 

Et lystig øyeblikk fra behind the scenes.

Jeg fikk rett i mitt tips, for dette er en film fyllt av utrolig fine bilder. Også forfriskende at den ikke finner sted i storbyer, men på den italienske landsbygda (og som sagt i Sverige). Anton Corbijn vet hva han holder på med, og har laget en av de tålmodigste thrillerene jeg har sett på en stund. Han tar seg god tid til å beskrive og bygge opp, blant annet med lange sekvenser fra våpenbyggingen. Men det slutter aldri å bli interessant. Og når spenningstoppene er såpass høye som de er, blir det helt verdt det å venta på dem.

The American er en elegant film, og uten å avsløre noe, vil jeg si at den har en av de beste sluttene av årets filmer. med det mener jeg at slutten står ut, egentlig bedre enn mye av filmen, og trekker karakteren opp for min del. George Clooney gjør som vanlig en god jobb, det har vi blitt vant til etter hvert. Desto deiligere er det å se hele resten av skuespiller-castet fungere såpass godt, med (for meg) ingen kjente navn. Det å kunne tro på karakterene og replikkene i en film som dette, er veldig viktig. Spesielt fordi tempoet er såpass sakte, og du får god tid til å tenke over om noe virket naturlig eller ikke.

Dom:

DHF: 8/10

IMDb.com: 6.7/10 (12 059 stemmer)

Dagbladet: Terningkast 4

VG: Terningkast 5

Kommentarer blir mottatt med paranoia.

 
6 kommentarar

Posta av den desember 7, 2010 in Film

 

Stikkord: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

6 responses to “Julekalender 2010: 6. desember

  1. what's his name

    desember 8, 2010 at 12:22 am

    Opplever at denne traileren får filmen til å fremstå som noe annet enn den er. Det er f.eks. ikke tydelig at fyren hopper av det siste oppdraget. Det virket i det hele tatt svært klisjéfylt og kjedelig, så takk og pris for oppmerksomheten den fikk i innlegget. Uten ville jeg ha styrt unna!

     
    • denhoyefotograf

      desember 8, 2010 at 3:48 am

      Ja, det e vel møje av problemet for filmen. De har markedsført an som ein slags The Bourne Identity-light. Det stemme jo ikkje.

       
  2. Ottar Karsten Hostesaft

    desember 8, 2010 at 6:33 pm

    Nok en film eg ikke har sett. Det e godt at årsslutt kommer med en filmliste eg vet eg kan stole på. Tusen takk for det Roonpoon!

     
    • denhoyefotograf

      desember 8, 2010 at 6:46 pm

      Haha, ingen årsak! Men husk at sjøl om me har te tider svært lignande filmsmak, så fins det jo unntak…

      Men se denne. Eg e ikkje heilt sikker på ka du vil syns om an. Kan bli fullklaff, eller barre halvklaff.

       
  3. Stein

    desember 9, 2010 at 2:00 pm

    Så flott cinematografi er det lenge siden jeg har sett! Virkelig en visuell nytelse, dette. For øvrig var det en nedtonet film helt etter min smak. Takk for tips til Italia-tur!

    Når det gjelder slutten, er jeg muligens uenig med deg i at det gjør «at filmen står ut», hvis du med slutten tenker på det helt siste som skjer, sluttsekundene. Det ble kanskje litt upassende med noe så i overkant godt timet her, synes jeg. Fint var det, lell… spesielt det aller siste bildet opp mot trærne i sollyset. I større forstand mener jeg dog at slutten var riktig underholdende uten at det ble for mye av det gode, om du skjønner. For mye ble det kanskje bare helt avslutningsvis.

     
    • denhoyefotograf

      desember 9, 2010 at 2:11 pm

      SPOILER! Ikke les denne kommentaren om du ikke har sett filmen!

      Eg har sans for filmar som har ein litt tragisk slutt. Her, at han egentligt gjør alt rett, men tape likevel. Tenke på slutten som alt frå når me ser at han har fiksa riflå te å ikkje skyta rett og ut. Kan jo se at det kan bli litt møje akkurat med at han ikkje kollapse før han komme fram te der hu vente på han. Men på det punktet har filmen allerede tatt tak i meg, og eg syns det blei et fint og trist øyeblikk.

      Det e då det verkeligt funke, når eg ikkje reagere på at det kanskje passe litt for godt. Eg syns og film e ein passande plass å bruka sånne larger-than-life-situasjonar.

      Og ja, fotoet e verkeligt bra!

       

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google photo

Du kommenterer no med Google-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s

 
%d bloggarar likar dette: