RSS

Julekalender 09: 21. desember

20 Des

Intro for eventuelle nye lesere:

Den Høye Fotografs filmiske julekalender avholdes for tredje år på rad! Ideen er at jeg teller ned de beste filmene jeg har sett på kino i 2009, en ny film for hver dag, med den beste filmen som avslutning på julaften. Som tidligere holdes det en konkurranse der jeg inviterer DEG til å tippe de fire øverste plassene. Fristen er gått ut.

Deltakere:

Ottar Karsten Hostesaft: Slumdog Millionaire, Inglourious Basterds, The Hangover (5) og District 9 (6).

Stein Galen: Inglourious Basterds, Slumdog Millionaire, “ukjent festivalfilm” (8) og A Serious Man (11).

Audun: Slumdog Millionaire, Inglourious Basterds, It Might Get Loud og District 9 (6).

Tre dager igjen til jul, og vi får den fjerde beste filmen 2009:

4. Frost/Nixon

Regi: Ron Howard

Manus: Peter Morgan, basert på sitt eget teaterstykke.

Med: Frank Langella, Michael Sheen, Sam Rockwell, Kevin Bacon, Matthew Macfadyen, Oliver Platt og Rebecca Hall.

Land: USA/Storbritannia/Frankrike

Spilletid: 122 min

Premiere: 13.02.09

Ron Howard burde være et navn mange kjenner igjen. Han har de siste årene nærmest spesialisert seg på drama fra virkeligheten som så blir nominert til Oscar. A Beautiful Mind, Cinderella Man, Apollo 13. Alle med høy kvalitet og kanskje litt lite originalitet. Men gjennomførte filmer. Han har også hatt vekslende hell med thrillere som Ransom og The Da Vinci Code.

Richard Nixon gikk av som president i 1974, og slapp på mange måter unna hele Watergate-spørsmålet da han ble benådet av arvtageren Ford. David Frost er en talkshow-programleder fra England som satser alle pengene han har (og en del han ikke har) på å få lage et eksklusivt intervju med Nixon om hele karrieren hans. Når tilbudet blir stort nok, og fordi Nixon regner Frost for å være en lettvekter, går avtalen i boks.

Dette er min type film. Jeg har utrolig sansen for drama basert på ekte hendelser. Ron Howard har blitt litt av en «go-to»-type når det gjelder disse filmene, siden han har laget flere veldig gode de siste årene. Teknisk er også denne i aller øverste kvalitet. Ingenting å utsette på kinematografien, lyssetting, lyd, osv.

«There’s something hideous growing on your neck. Oh, it’s just your head. Never mind.»

Skuespillet bærer såklart filmen, og om Langella kanskje ikke helt har det fysiske utseendet som Nixon, så er stemmen veldig bra, og han selger hele rollen utrolig bra. Michael Sheen, som du kanskje så som Tony Blair i The Queen, har nok en litt enklere rolle, men han takler fint å bli satt opp mot Langella, og holder like høyt nivå. Så har vi også et veldig bra støttende cast, med Rockwell og Bacon som de som står frem som de beste.

Det som imponerer meg mest er likevel hvor spennende denne filmen er, spesielt mot slutten av intervjuene. Selv om jeg visste utfallet til en viss grad, selv om jeg selvfølgelig er klar over at det er en film, så var det en sitrende spenning fra nesten hvert spørsmål og hvert svar. Det er det som er tegnet på et skikkelig godt laget drama, når du har levd deg helt inn i filmen. Det er noe av det beste en kan oppnå som publikummer.

Frost/Nixon ble nominert til 5 Oscar-priser, i kategoriene Beste film, Beste regi, Beste mannlige hovedrolle (Langella), Beste manus basert på tidligere publisert materiale og Beste klipp.Jeg har allerede anskaffet meg denne på dvd, og selv om den kanskje ikke hadde helt samme feelingen som da jeg så den på kino, så er det fremdeles en av årets beste filmer, og vel verdt en titt!

Dom:

DHF: 9/10

IMDb.com: 7.9/10 (30 162 stemmer)

Dagbladet: Terningkast 5

VG: Terningkast 5

Legg gjerne igjen en kommentar! Takk for i dag, ha en trivelig dag!

Advertisements
 
12 kommentarar

Posta av den desember 20, 2009 in Film

 

Stikkord: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

12 responses to “Julekalender 09: 21. desember

  1. Audun

    desember 21, 2009 at 12:18 pm

    E forsåvidt enige med deg i d du skrive om denne filmen. Men eg syns d blir litt kjipt med filmer som du vet mer eller mindre koss komme t å slutta, før du har begynt å se an(akkurat som «Valkyrie»). I tillegg så hjalp d ikje at di røbe filmens klimaks i traileren. Eg satt heile filmen å venta på at d sko skje någe i filmen som de ikje hadde avslørt i traileren, men d gjorde di jo aldri – syns derfor denne filmen e litt oppskrytt…

     
    • stein galen

      desember 22, 2009 at 5:10 pm

      sånn reint teknisk: regnes (evt. «regne du») virkelig traileren som del av filmen? detta virke mest som trailerkritikk. DOWNLOADing 🙂

       
      • denhoyefotograf

        desember 22, 2009 at 9:42 pm

        Eg e enig, og ønske deg god fornøyelse med din ulovlige kopi!

         
    • denhoyefotograf

      desember 22, 2009 at 9:38 pm

      Eg syns Valkyrie og e heilt grei spenning. For meg e det ikkje nødvendigvis koss det komme te å slutta (for det vett eg), men kossen de komme derte. Men akkurat når det gjelde Frost/Nixon levde eg meg så møje inn at eg glømte ut ka som sko skje.

      Usmart klipping av traileren, det har du sjølsagt rett i, men det komme nok av at dette e voldsomt kjente intervjuer, og de følte kanskje ikkje de avslørte någe. Men eg såg traileren, og eg kan ikkje sei at an hang med meg inn i selve filmen. Så enten har du voldsomt god trailerhukommelse, ellers så har du sitt traileren rett før du såg filmen, og det e aldrig et lurt trekk.

      Eg syns ikkje det går an å kalla ein film for oppskrytt fordi traileren hadde med någe fra slutten av filmen. Du har kanskje fått ødelagt litt av filmopplevelsen, men filmen har vel uansett samme kvalitet?

      Dessuten skjer det jo MASSE i denne filmen som de ikkje har med i traileren!

       
  2. Ottar Karsten Hostesaft

    desember 22, 2009 at 11:49 pm

    Eg har ting å si i den her diskusjonen! For det første diskuterte jo vi den her filmen i går, Rune, og det at eg glemte den. Og eg lure bare på at vi også diskuterte det å synes at nokka e oppskrytt og urimeligheten i en sånn påstand. En film kan bare være oppskrytt viss folk påstår at dem synes den e bedre enn dem faktisk gjør.

     
  3. Audun

    desember 23, 2009 at 10:31 am

    eg meine faktisk at traileren e «ein del av filmen» – ja det gjør eg! i hvertfall ein del av det heilhetliga produktet:) Uten trailer miste ein film veldig mange seere og ein gode trailer e derfor alltid med å påvirke ka folk vil syns om ein film. Hvis du feks markedsføre «Click» som ein komedie og folk sitta i kinosalen og grine, så har trailerfolkå bomma, publikum ikje fått den opplevelsen di trodde di betalte for og di vil dermed sitta igjen med et negativt inntrykk av filmen.
    Traileren vise som følger; Frost vil fella Nixon, Nixon vil fella Frost, Frost satse alt han har på dette, Frost e overlegen heile veien, heilt t slutten kor Frost lur’an i ei fella. Alle som har lest disse 3 linjene – trenge ikje se filmen for det e akkurat d som skjer, bare ta filmen bruke 2 timar på å visa d, istedenfor 2 linjer sånn som eg gjorde her… Min påstand e at har du sett traileren så har du sett filmen i dette tilfellet. Eg e i grunnen overraska over at du ikje valgte å kritisera denne traileren, fremfor Gran Torino..:)

     
    • denhoyefotograf

      desember 23, 2009 at 4:40 pm

      Eg e uenig. Trailerens kvalitet e heilt uavhengige fra filmens kvalitet. Eg har sitt masse filmar med bra trailerar som va dårlige filmar, og eg trakk de ikkje opp ein karakter for at «traileren va jo bra». Derfor kan ein heller ikkje trekka filmar ner for at traileren va dårlige.

      I tillegg så e det jo vanligvis ikkje folka som har lagt filmen som lage traileren, og då blir det jo iallfall feil å lika ein film mindre for at någen va dumme nok te å avsløra for møje. Viss ein person du kjenne fortelle deg slutten på ein film før du ska se an, så e det fremdeles den same filmen, sjøl om han kanskje ikkje gir deg lika møje.

      Nå vil eg ikkje forsvara denne traileren for møje. Eg like sjøl best når traileren fortelle minst muligt, og eg vurderte ei stund på om eg sko legga ut denne traileren. Eg fant ingen andre versjonar, så eg la an ut. MEN, detta e ein historiske film. Folk som e interesserte i å se denna, spesielt amerikanerar, kjenne nok ganske godt te ka som skjer og ska skje.

      Du oppsummere filmen, men eg seie det igjen: Det ekje ka som skjer, men kossen det skjer. Koffor se Titanic, alle vett jo at båten synke? Men alle ser Titanic, og det at båten synke e den beste delen. E det sånn at du automatisk like filmar dårligare andre gong du ser de, siden du då vett ka så ska skje?

      Når det gjelde Gran Torino, så va det ein møje dårligare trailer, for den fekk filmen te å se drit ut (någe an te ein store grad va, der har du ein overvurderte film!), og brukte et for meg te nå ukjent virkemiddel: Flashback te det som skjedde tidligere i traileren, altså 22 sekunder tidligare. I tillegg så e jo Gran Torino rein fiksjon, i motsetning te Frost/Nixon.

      Konklusjon: Når du har lagt et drama basert på någe som faktisk har skjedd, og som e forholdsvis godt kjent, så e det mer greit å avsløra viktige ting fra filmen enn om du har lagt ein fiksjonsfilm. Såklart kan du få lika Frost/Nixon mindre enn meg, men eg syns det e ein dårlig grunn å skylde på traileren. Eg syns Frost/Nixon va et underholdende og interessant drama med godt skuespel og godt håndtverk.

       
  4. Audun

    desember 23, 2009 at 10:32 am

    meinte seff «Nixon e overlegen heilt t slutten..»

     
  5. Audun

    desember 25, 2009 at 1:08 am

    =) E ikje meiningen å laga dårlige stemning i disse juletider og eg vet jo allerede at me aldri blir enige, men må sei følgande:
    – Om d ikje e same person som klippe traileren, så e d någen fra sama selskap som samen ska sørga for at folk like filmen og får ein gode opplevelse. Og någen med makt ska seff godkjenna ein trailer før han sleppes ut på markedet – altså e produsenten for filmen den ansvarlige for at folk får den opplevelsen di ønske seg. Då ødelegge di for seg sjøl ved å laga ein trailer som enten love mer enn an kan holda el avsløra så mye at folk ikje føle at filmen e verdt å se.
    – Med Frost/Nixon føle og at heile filmen e bygd opp rundt det siste vendepunktet og uden det hadde ikje filmen vært verd å se. D tror eg produsentane e klar og då sto de framfor et dilemma: 1) laga ein trailer som ikje avsløre slutten, men som ingen får lyst å se eller: 2) laga ein trailer som avsløre slutten og som folk vil bli litt skuffa at ikje har mer enn det traileren vise og by på…
    – bortsett fra dette så e eg enige i at filmen e bra i seg sjøl, men du kan ikja samenligna d m at ein utenforståande røpe filmen – d syns eg blir någe aent.
    – I Titanic så vet me at skipet synke, men der ligge seff spenningen i om hovedpersonane e någen av di som overleve…
    – Det eg e mest enige i e at d e greit å røba ein del om ka som skjer siden så pass mange huske dette intervjuet fra virkeligheten! Men som sagt; då syns eg d e bortkasta å se filmen i utgangspunktet…
    – Ha ein hjertelig god jul!!=)

     
    • denhoyefotograf

      desember 25, 2009 at 2:29 pm

      Eg syns ikkje det blir dårlige stemning, barre fint med ein god diskusjon.

      Uenigheten vår koke jo ner te at eg sannsynligvis digge filmar som går litt inn i historiske hendelser mer enn du gjør. Gi meg Frost/Nixon eller Thirteen Days og sånne filmar som det ka dag som helst. Ikkje alltid spennande ka som ska skje, men det at det faktisk har skjedd gjør det likavel kjempeinteressant for meg.

       

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google photo

Du kommenterer no med Google-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s

 
%d bloggarar likar dette: